SUVO anti-rust

Få en sund vogn med SUVO antirust

Biler er simpelthen ikke skabt til danske vinterforhold. Salt på vejene, høj luftfugtighed, højt saltindhold i luften og kun ganske få frostgrader. Det er de værst tænkelige forhold, og de gør danske biler ekstra udsatte for rustangreb i forhold til de fleste andre lande.

”I Norge og Sverige har de lavere vintertemperaturer, der giver en lavere luftfugtighed, og så bruger de ikke salt på vejene som vi gør herhjemme. Det europæiske fastland har højere temperaturer og lavere luftfugtighed, fordi de ikke har vores kystklima. Vi har saltvand i luften på grund af havene omkring os. Samtidig svinger vintertemperaturen typisk lige omkring frysepunktet, hvor luftfugtigheden er højere. Og endelig kører vi vores biler rundt i et pløre af salt og sne,” forklarer Mads Raahede, der er leder af SUVOs laboratorium.

Metal ruster
”Det er en naturlov, at jern og flere andre metaller ruster, fordi de nedbrydes af ilt og fugt. Salt, både direkte og i luftens saltindhold, fremskynder processen. For at undgå rust, skal metallet beskyttes, så det ikke kommer i kontakt med ilt, fugt og salt,” siger Mads Raahede. En af hans vigtigste opgaver er at finde de bedste produkter til at forsegle bilens dele.

”SUVOs anti-rust produkter er baseret på mineralolie og voks, der effektivt lukker og beskytter metallets overflade. Dertil kommer en række additiver der fortrænger fugt samt bekæmper og stopper rustdannelse. Der er det vigtigt, at produktet har de egenskaber, der trænger længst muligt i samlingerne og lukker af for ilt og fugt.”

suvo

Nye biler kan også ruste
Man skulle tro, at helt nye biler ikke kan ruste. Mange mærker har jo årelange garantier, og en del biler er endda galvaniserede. ”Prøv at læse garantierne nøje igennem. Måske dækker de kun gennemtæring af overfladen. Måske dækker de ikke samlinger og mekaniske dele. Bilerne er skabt til det store internationale marked, hvor der ikke er taget højde for de specielle danske vej- og klimaforhold. Man kan se tydelige rustangreb på biler der kun er 3-4 år gamle, hvis de ikke er blevet ordentligt undervognsbehandlet,” pointerer Mads Raahede

Biler ruster indefra
En ting er synligt overfladerust, som alle bilejere er opmærksomme på. Værre er den usynlige rust i bilens hulrum. “Eksempelvis dannes der kondens i dørens hulrum, når der er temperaturforskel mellem bilens varme indre og det kolde vejr udenfor.”

“I et ubeskyttet hulrum giver denne fugt risiko for omfattende rustangreb, der først opdages når det er for sent. Igen skal man også være klar over, at nogle galvaniserede bilfabrikater kun har galvaniseret ydersiden af overfladepanelerne. På bagsiden kan rusten altså have frit spil. For at nå ind i hulrummene skal der bruges tynde beskyttelsesprodukter, der penetrerer og trækker ind gennem for eksempel punktsvejsede plader. Det har altid været en af SUVOs kæpheste, og med god grund.”

 

Priser pr. 1/10-2016

Vi afmontere altid hjul, inderskærme, bundplader og propper til hulrum.

Komplet behandling / Wax behandling
Grp.  Normal pris  15% rabat
2            3.295,00     2.800,75
3            3.455,00     2.936,75
4            3.595,00     3.055,75
5            3.825,00     3.251,25
6            4.585,00     3.897,25
7            4.925,00     4.186,25

Alle priser er inkl. miljø og moms.

Se gruppeinddeling her.